Gemeente Alkmaar verwelkomt medewerkers op het Stadskantoor
Vanaf 31 januari is het Stadskantoor in Alkmaar weer open voor haar medewerkers. Rekeninghoudend met de RIVM-regels, zijn per dagdeel 100 werknemers welkom. Zij reserveren hun werkplek eenvoudig via de app.
“Tijdens de coronaperiode werkte iedereen verplicht thuis, met uitzondering van publieke dienstverlening, ICT en Facilitaire ondersteuning”, aldus Hospitality Coördinator Selly Amatdoelrasit. “De werknemers van deze afdelingen waren gewoon aanwezig op kantoor en werkten daar volgens de wettelijke richtlijnen van het RIVM. Het Stadskantoor bleef geopend voor het publiek, zodat de dienstverlening onverminderd door kon gaan.”
Thuiswerken sinds 2018
Sinds de verbouwing van het Stadskantoor in 2018, waar de overstap werd gemaakt naar flexwerken, stimuleert gemeente Alkmaar werknemers om meer thuis te werken. “Iedereen is voorzien van een laptop en een mobiele telefoon en Teams is al lange tijd aardig ingeburgerd. Om thuis de ideale werkomstandigheden te creëren, kunnen werknemers de kosten voor de inrichting van een werkplek (tot een maximum bedrag) declareren”, aldus Selly. “Toen in maart 2020 in verband met de pandemie het advies kwam om zoveel mogelijk thuis te werken, waren alle faciliteiten bij gemeente Alkmaar al aanwezig.”
Duidelijke afspraken
De directie houdt alle medewerkers per mail op de hoogte van de geldende maatregelen en de afspraken omtrent werken op het Stadskantoor. Per dagdeel is een gelimiteerd aantal werkplekken vrijgegeven. Die werkplek reserveer je eenvoudig via de app Officebooking. “Op het Stadskantoor handhaven we de 1,5 meter regel en we dragen een mondkapje in de publieke ruimtes. Op de werkvloer is bewegwijzering aangebracht en zijn alle benodigde hygiënische voorzieningen aanwezig. Heb je klachten? Dan blijf je thuis en doe je een zelftest.”
Warm welkom
“Dienstverlening zit in mijn bloed’, vertelt Selly enthousiast. “De eerste werkdag waarop werknemers weer fysiek aanwezig waren op het Stadskantoor hebben we dan ook gezorgd voor een warm welkom. Natuurlijk was er wat lekkers bij de koffie en lag er een welkomstbericht klaar. De collega’s die ik spreek, zijn allemaal blij dat ze weer naar kantoor mogen. Thuis missen ze voornamelijk het fysieke contact met collega’s. Zeker voor nieuwe collega’s is het fijn dat ze eindelijk op het Stadskantoor kunnen samenwerken.”
Advies
“Zolang we nog niet allemaal tegelijk op kantoor kunnen werken is het belangrijk om goed contact te blijven houden met je collega’s en duidelijke werkafspraken te maken. Zorg voor een prettige werkplek thuis en stem met je collega’s een dag af dat je samen fysiek aanwezig bent op kantoor, want dat mag gelukkig weer”, besluit Selly.
Lees verder
Met de hand op de knip het ravijnjaar in, terwijl facilitaire ...
woensdag 21 juni
In deze blog vertelt consultant Ischa Detiger over het ravijnjaar, wat betekent dit voor de facilitaire dienstverlening ...
Koploper energiezuinig en circulair gemeentehuis
dinsdag 13 juni
De gemeente Krimpenerwaard bouwt in Bergambacht een duurzaam en volledig circulair gemeentehuis. Een gezond en aantrekkelijk ...